Teman-teman

Thursday, October 18, 2012

..::Mungkin Belum Rezeki Kami::..

Normal kan bagi setiap pasangan yang berkahwin mengimpikan kehadiran cahaya mata secepat yang mungkin bila mereka bersedia. Tak terkecuali saya juga. Rata-rata kawan-kawan yang berkahwin sebelum, sama dan selepas saya telah dikhabarkan dengan berita gembira ini. Tapi saya dan suami, masih belum ada.

Sedih? Kecewa?

Sedih tu ada juga sikit tapi saya tak kecewa sebab setiap yang berlaku telah ditetapkan Allah dan setiap kejadian itu ada hikmahnya. Mungkin belum rezeki kami kan. Actually, saya nak ceritakan satu kisah. Ia terjadi pada diri saya sendiri. Sangat risau... Semoga ada juga panduan untuk anda semua ye...

Kisahnya macam ni..

Saya mempunyai cycle period yang regular setiap bulan. Alhamdulillah even kadang-kadang period pain tu agak kuat juga. Bulan pertama dan kedua selepas berkahwin, period saya masih regular. Kisahnya bila period untuk bulan ketiga dan keempat.

Period bulan ketiga jatuh pada bulan puasa lepas. Sebelum sampai waktu period, ada spotting dalam dua hari. Saya sudah mula risau. Adakah saya pregnant? Owh, no.. Hari sepatutnya saya period, saya period seperti biasa bersama period pain yang teruk dan tempohnya agak lama dari sepatutnya. Ok, cool lagi. Saya pun tunggu la untuk cycle seterusnya.

Cycle untuk bulan keempat lagi worse. Spotting masih juga berlaku sebelum waktu period. Seminggu menanggung kesakitan pinggang yang super dahsyat. Tidur tak boleh, duduk pun tak boleh. After 1 week, badan mula rasa tak sedap. Pregnant? Nope again. Sama seperti bulan lepas, period datang pada waktunya tapi tanpa period pain dan tempohnya lebih pendek dari selalu. Bleeding pun tak macam normal period. Huhu...super risau. Yang bulan lepas punya hal belum hilang risaunya, ditambah pula untuk bulan ni. So, bila dah dua bulan period tak menentu, saya terus ke klinik untuk check-up. Bukan sebab saya berharap sangat untuk pregnant tapi sebab saya risau ada penyakit lain yang bersarang di rahim saya. Nauzubillah..minta dijauhkan.

Hari kelima lepas suci,saya pegi buat check-up. Doktor kata 50-50 dan minta saya tunggu lagi dua minggu. Ok, fine. Menunggu dengan keadaan hati yang tak tenteram dengan kondisi badan yang tak baik. Tak sampai dua minggu, saya pergi check-up lagi sebab lepas suci selama 8 hari, saya mengalami bleeding. Kali ni saya try klinik lain plak. As result, doktor kata semua ok dan doktor syak saya ada masalah hormon. Jom baca tanda-tanda umum yang anda menghidapi masalah hormon:-

  • Perubahan perasaan yang tidak menentu samada didalam fasa pra-haid atau tidak
  • Selalu cepat marah – sukar mengawal perasaan
  • Cepat merubah fikiran serta perasaan
  • Menangis tanpa sebab tertentu
  • Lesu serta kurang bertenaga
  • Kemerosotan daya ingatan
  • Selalu merasa gelisah
  • Kerap pening kepala
  • Hipoglisemia atau merasa tidak menentu serta tidak bermaya dalam 1 atau 2 jam selepas makan
  • Nafsu makan yang meningkat
  • Sukar untuk menurunkan berat badan atau berat semakin meningkat dengan cepat
  • Mengalami jerawat degil
  • Mengalami ruam-ruam panas serta berpeluh pada waktu malam
  • Alopesia atau keguguran rambut
  • Hilang minat terhadap seks
  • Kulit kusam dan tidak berseri
  • Kulit berminyak
  • Hirsutisme atau peningkatan jumlah rambut halus pada tubuh badan atau wajah (misai halus)

Serius kan? Saya pun ada beberapa petanda di atas dalam dua bulan ni. Mungkin juga stress bila diberi tekanan dari orang luar. Mesti anda semua boleh agak apa yang saya maksudkan tekanan dari orang luar tu kan..Hehe..

So, nasihat saya. Jangan ambil serius dengan kata-kata orang lain. Enjoys your life dengan perkara-perkara yang anda suka. Dan yang paling penting, kena selalu ingat.. REZEKI ITU DATANGNYA DARI ALLAH. DIA MAHA MENGETAHUI APA YANG TERBAIK UNTUK DIRI KITA.

n o t a k a k i : Doakan rezeki saya cepat sampai ye ('_')





4 comments:

Khalilah said...

Sabar ye sis... insayAllah, rezeki tu ada cuma antara lambat dan cepat... Sbagai ujian. Percayalah sy faham sebab antara saudara terdekat sy pun alami benda yg sama sebelum ni... Alhamdulillah berkat kesabaran, rezeki anak sihat dan comel hadir...:)

rimieilya said...

tenkiu khalilah...amin..

Nik said...

saya pun tak ade rezeki lg.dah hampir 3 thn kwen :)

rimieilya said...

yeke...hopefully will hear good news from u soon..insyaAllah.doa byk2 ye