Teman-teman

Monday, June 29, 2009

..::Puding Karamel::..


Time ni aku tengah search resepi kat internet. Nak tau resepi apa? Jeng..jeng..jeng..


PUDING KARAMEL



sedapkan? Kenapa tetiba je aku search resepi ni?


Actually 3 Julai yang akan datang merupakan birthday adik kesayangan aku, Rabiatul Adawiyah yang ke 17. Memandangkan aku akan kembali sambung belajar 21 hari lagi, aku nakla buatkan something yang special untuk adik aku sorang tu. Kebetulan baru-baru ni dia asyik cakap kat mak nak makan puding ni je, aku pun terfikir apa salahnya aku buatkan untuk dia.hehe..takde hadiah nak kasi, tunaikan selera dia pun kira ok la tu.


Belum pernah lagi aku try wat puding ni. Hopefully my first trial is successfull. Kalau tak, membazir jela nanti.huhu..Untuk adik tersayang, aku sanggup wat apa je..


Ini dia resepi yang aku jumpa dari www.resepi.net. Sile la salin ye kalau nak mencuba gak resepi ni..


Bahan A (caramel)

1 cup sugar

3/4 cwn air


Kacau gula dlm kuali hingga perang (jgn sampai hangus nnt pahit pulak caramel tuu...) then masuk kan air perlahan2.. Kacau dan sejukkan..



Bahan B

1/2 cup gula

4 eggs

1 tin evaporated milk

1 tsp vanilla esence

3 tblsp custard flour

1/2 cup water



Cara

1. Didihkan air dlm pengukus.

2. Blend gula + telur hingga betul2 kembang utk dapatkan texture yg halus, masukkan susu cair, vanilla, air & custard flour, blend sekejap utk pastikan tepung tidak bergentel.

3. Masukkan gula hangus di atas ke dlm loyang pengukus baru tuangkan Bahan B (atau tapiskan untuk mengasingkan buih)

4. Kukus lebih kurang 30 min. cucuk menggunakan lidi kayu bagi memastikan puding telah masak.

5. Sedap di makan setelah disejukkan di dlm peti ais.


No comments: