Teman-teman

Sunday, January 10, 2010

..::Ini Kisah Aku::..


Setiap pagi bila time breakfast, aku suka makan sambil membaca blog or menonton cerita pendek. Untuk pagi ni, aku breakfast sambil membaca dan aku tertarik pada satu entri daripada ustazah Suzana...Membina Kepercayaan yang Telah Hilang.


Memang sukar kan untuk melupakan perkara yang menyakitkan hati kita? Lebih-lebih lagi perkara tu melibatkan orang yang rapat dengan kita. Rasa macam dikhianati je. Tapi apa guna menyimpan dendam yang sudah pasti akan merosakkan hati kita yang sememangnya tidak sesuci bayi yang baru lahir. Rasanya itu lebih memudaratkan dan hidup pasti lebih haru biru kalau dendam tu makin lama disimpan. Kemaafan adalah perkara yang paling AFDAL dibuat ketika dendam mula merajai hati. Dari situ, ketenangan hidup akan muncul. Percayalah..walau sesukar mana pun kita melupakan perkara yang menyakitkan hati itu, dengan kemaafan nescaya ia pasti akan hilang dari ingatan.


Aku percaya dengan semua ni sebab aku dah melaluinya. Dan aku akui dengan kemaafan, hati aku lebih tenang dan dapat menerima takdir dengan lebih redha. Hidup aku pun kembali ceria macam dulu. Kalau diikutkan ramalan mengenai bulan kelahiran aku, aku memang seorang yang mudah menyimpan dendam bila rasa dikhianati. Tapi aku tak percaya sebab aku dah buktikan yang aku bukan seperti itu. Itu hanya ramalan, terpulang pada diri sendiri untuk merubah. Yang baik, aku simpan. Yang buruk, aku buang. Yang penting, aku gembira dengan hidup aku.


Panjang plak aku membebel kan? hehe..ok2, aku nak kongsi entri yang aku baca pagi ni dengan korang. Semoga ia menjadi panduan untuk kita supaya saling memaafkan antara kita, ok? Cayunkla kat korang..

klik sini



No comments: