Teman-teman

Wednesday, June 9, 2010

..::Forum 8::..


Kepenatan. Dua hari terperuk di meeting room. Bukan attend meeting tau tapi belajar guna software baru yang UTP baru je beli. Sangat mengujakan..Hanya 3 daripada kami je yang belajar.

Sepatutnya aku kena jaga FYP presentation. Tapi semalam sv aku call,suh aku attend talk pasal software ni..gantikan tempat dia. Dia pun busy dengan FYP student dia.


UC Win/Road ni adalah salah satu civil engineer software, more on transportation and traffic simulation. Dulu aku belajar guna AASIDRA..menarik gak. Tapi UC Win/Road ni lagi menarik. Its more to recreate existing development and model a new or proposed project. Yang menariknya, software ni leh save picture and making a movie untuk jadikan salah satu portfolio. Kiranya macam ni la..if kita nak tunjukkan suatu pembangunan pada satu tempat tu, kita leh gunakan software ni untuk tunjukkan projection tentang site tersebut. Pastu boleh wat gerak-gerak keta yang lalu atas jalan, pedestrian, boleh wat rumah,create forest dan macam-macam lagi. Dah macam main game plak dah aku dua hari ni.

Software ni lebih kurang Sketch Up gak tapi Sketch Up tak boleh nak making movie, pastu tak de actual scale untuk site area. Software ni bagus sebab leh connected with AutoCAD, 3Ds model dalam Skectch Up or Studiomaps, leh import data dari XML file..Menarik kan?

Kalau nak beli, bolehla start kumpul duit sampai 40k ye..Tapi ni price untuk institusi la..Kalau untuk personal, sediakan la 2 kali ganda dari tu. Hehe..

Akhir sekali, aku nak ucap banyak-banyak terima kasih kat sv aku sebab pilih aku untuk belajar guna software ni. Sangat berguna. Terima kasih gak untuk Ir.Shah kerana mengajar (faham ke die aku speaking malay ni?hehe..). Pasni kena selalu guna la software ni sebab next sem kena ajar kat UG students plak. Huhu..

No comments: