Teman-teman

Monday, November 17, 2008

..::Sekolah::..

Entah kenapa malam ni susah plak nak lelapkan mata walaupun dah penat sangat. Daripada duk paksa mata ni tido, ada baiknya aku kongsikan pengalaman aku masa sekolah dulu dulu.

Korang ingat lagi tak kenangan masa sekolah dari tadika sampai abis belajar? Nama kelas korang, guru kelas, siapa yang duduk sebelah korang, persatuan apa korang masuk dsbnya.

Aku nak start cite aku ni dari tadika sampai form 5 je ok. Bagi aku kenangan masa sekolah ni la kenangan yang paling best dan takkan berulang lagi walaupun korang jadi cikgu kat tempat korang belajar dulu.


TADIKA
Masa ni aku baru mengenal apa itu sekolah. Aku sekolah kat tadika kemas area Segamat. Tapi bukan kat tengah bandar. Nama tempat tu kalau tak silap aku Felda Kemelah. Ermm..waktu ni kecik lagi. Datang sekolah pun hanya belajar mengenal huruf dan main. Paling best skali bila waktu rehat sebab kat tadika kan biasanya makanan disediakan. Aku paling suka makan pulut sambal yang dibuat bulat bulat.

Waktu kat tadika, aku masuk pertandingan nasyid dan menghafal surah al Fatihah dengan makna sekali. Aku just tukang baca surah dan kawan aku yang baca terjemahannya. Kira tahap bagus gakla sebab dapat masuk peringkat antara tadika kemas area segamat tu. Masa aku buat persembahan nasyid untuk majlis perpisahan, aku ingat lagi ada sorang lelaki yang duk nasyid sebelah aku tolong pegangkan mic masa aku tengah nyanyi.

Kenangan yang paling aku tak dapat lupa masa tadika ialah masa selipar aku hilang waktu balik. Huhu..haru cikgu cikgu masa tu tolong carikan selipar aku. Aku lak time tu tau nangis je. Last last cikgu suh aku balik ngan pakai selipar jepun yang ada kat tadika tu. Korang bayangkan aku pakai selipar jepun yang saiznya 2 kali ganda kaki aku waktu tu.Boleh buat sampan..hehe


SEKOLAH RENDAH
Waktu sekolah rendah, aku pernah bersekolah di 3 sekolah yang berlainan disebabkan family aku terpaksa berpindah. Maklumla, abah aku masa tu kerja kerajaan. So, slalu la pindah pindah ni.

Darjah 1 dan 2 aku bersekolah di Sek. Keb. LKTP Kemelah. Sekolah ni berhampiran dengan sekolah tadika aku tadi. Masa perjalanan antara rumah aku ke sekolah, kalau naik kereta dalam 45 minit. Jauh. Rumah aku lak nun dalam ladang getah. Rumah kuarters. Mujur tempat kerja abah aku menyediakan land rover untuk bawa anak anak pekerja ke sekolah. Waktu tu hanya Tuhan je yang tahu macam mana peritnya naik land rover dengan penumpang yang ramai dan melalui jalan berturap tanah merah. Huhu..

Masa exam paling aku suka sebab aku akan ditempatkan di meja pertama dalam kelas. Dah nama aku start ngan huruf A, terpaksala duduk kat meja yang paling depan dan betul2 depan pintu. Bila tak dapat jawab soalan, mula la termenung, tengok pokok, burung dan org yang lalu depan kelas aku.Kalau tak salah aku, sekolah ni menggunakan nama 'warna' untuk nama setiap kelas macam merah, biru, hijau dsb.

Masa sekolah kat segamat dulu ada kelas agama lak pada waktu petang. Disebabkan rumah aku jauh, lepas balik sekolah harian aku akan tunggu driver or abah hantarkan bekalan makanan tengahari untuk aku sebelum kelas agama bermula. Aku terpaksa jalan kaki ke kelas agama. Adalah lebih kurang 15 minit.

Kelas agama ni ada baju seragam sendiri. Jadi aku dah pack siap2 dalam beg. Dengan kata lain, pakai baju kedut la gi kelas agama. Time tak matured lagi. Hehe..Pernah sekali aku terpaksa jalan kaki balik rumah sorang2 sebab abah aku ada hal kerja. Korang bayangkanla, budak berumur 7,8 tahun jalan kaki dalam ladang getah sorang2 waktu petang. Huhu..time tu aku jalan sambil nangis tau sebab terlalu takut. Mujur pertengahan jalan, abah aku datang amik. Kalau orang lain?? Alhamdulillah, syukur..

Darjah 3 aku bersekolah di Sek. Keb. Kem Desa Pahlawan. Kat Kelantan. Aku sekolah kat sekolah ni sampai aku UPSR. Sekolah ni plak guna nama 'burung' bagi nama setiap kelas. Kenari, Merak,..bla..bla..bla..

Waktu rehat, orang lain pegi makan tapi aku ngan kawan2 pegi tepi dewan sekolah main getah or kejar2. Seronok..Kat sekolah ni la aku start jadi macam tomboy skit. Time sekolah je boleh nampak aku pakai baju kurung. Lain lain sume aku pakai seluar n tshirt. Kalau tudung lak, tak abis abis tudung wane hitam.

Aku pegi sekolah naik basikal. Rumah aku lak tepi jalan besar yang 4 lane tu tau. Selalunya abang aku akan tinggalkan aku dan pegi sekolah sorang2. Part yang paling best, masa hari hujan. Sebelum loceng balik berbunyi, aku dah siap tanggal kasut dan letak dalam beg. Balik rumah sambil mandi hujan. Best..best..

Kenangan yang paling aku tak dapat lupa masa kat sekolah ni adalah time kunci basikal aku hilang kat padang masa bersukan. Puas aku cari kat merata tempat. Bila dah putus asa, kawan aku bagitau cikgu sukan and cikgu sukan yang smart lagi handsome tu hantar aku balik naik motor. Hehe..gatal..cikgu tu jadi ayah angkat aku masa darjah 6. Masih tersimpan hadiah kaset Ukays yang cikgu beri pada saya dulu..

Belum sempat keputusan UPSR keluar, aku dah pindah ke terengganu. Sempat bersekolah di Sek. Keb. Durian Mas II. Masa aku mula2 daftar sekolah ni, aku macam pelik skit ngan nama sekolah ni. Tak pernah dengar pun. Tak kisahla. Lagipun tinggal beberapa bulan sebelum abis sekolah rendah.

Masa aku daftar masuk, jiran sebelah rumah aku pun baru pindah dan daftar pada hari yang sama dengan aku. Ayah dia kerja sama tempat ngan abah aku. So, kitorg pegi sekolah ngan driver opis abah. Time ni aku menjadi best student sekolah tu walaupun baru je beberapa hari masuk sebab time aku masuk tu lagi seminggu peperiksaan akhir tahun. Aku lak memang top 10 student masa kat sekolah lama dulu. So, tak heranla bila masuk sekolah kampung, boleh jadi best student kan.

Tamat sekolah rendah..banyak lagi nak cerita ni. Aku sambung part sekolah menengah kemudian la ye. Tetiba je rasa ngantuk..Tunggu sambungannya ok..selamat malam

2 comments:

LORD ZARA 札拉 said...

hoit!!

panjang amat beliau!

rimieilya said...

aku busan smlm..tu ada smbgn lak tau..hehe