Teman-teman

Thursday, February 11, 2010

..::Ketika Cinta Bertasbih::..


"Cinta adalah kekuatan yang mampu mengubah duri menjadi mawar,

mengubah cuka menjadi anggur, mengubah sedih menjadi ria, mengubah
amarah menjadi ramah, mengubah musibah jadi muhibah."


Kata-kata indah yang aku petik dari filem Ketika Cinta Bertasbih (KCB). Kata-kata yang menggambarkan cinta itu sesuatu yang indah. Bilamana hadirnya cinta dalam hati, segala kekusutan, keresahan, kelemahan hilang ditelan rasa bahagia. Dan tak lupa juga, cinta yang hakiki itu hanya untuk Allah..


Aku dah tonton KCB 1 & 2. Fuh, sebuah cerita yang amat menarik dan menusuk kalbu. Sehinggakan menitis air mata aku ketika menyaksikan filem ini. Jalan cerita yang mudah difahami dan paling terkesan di hati apabila melihat kebesaran JODOH yang sememangnya menjadi rahsia Allah.


Bak kata seorang teman..

"Seandainya DIA adalah JODOH buatmu, sejauh mana pun kamu berdua terpisah pasti akan bertemu juga dan bersatu. Tetapi seandainya DIA bukan JODOH yang ditetapkan untuk kamu, walau hanya tinggal kamu berdua di dunia ini pasti tidak akan bersatu dan tidak akan terbit rasa CINTA itu.."


Lebih kurang begitulah jalan cerita yang hendak disampaikan dalam filem ini. Aku kagum dengan watak Anna, seorang muslimah solehah yang redha dengan setiap ketentuan Tuhan dalam hidupnya terutama mengenai jodoh. Sama seperti Khairul Azam. Ada lagi tak lelaki sebegini di dunia nyata? Bertuah kalau dapat lelaki begini.


Aku rasa korang sume patut tengok cerita ni. Kalau tak dapat cari, beli novel dia pun ok juga. Aku masih ada simpan KCB 1 & 2 dalam lappy aku. Sape nak, boleh pm aku k..


"Bertuturlah cinta mengucap satu nama
Seindah goresan sabda-Mu dalam kitabku
Cinta yang bertasbih mengutus hati ini
Ku sandarkan hidup dan matiku pada-Mu"


No comments: